10 anledningar att investera i Digital Marknadsföring
Digital marknadsföring
Vi går igenom en period då den digitala revolutionen tar form precis framför våra ögon. De flesta konsumenter litar på sökmotorer som Google och Yahoo för att få information om en viss bransch eller produkter.
Online-recensioner från kunder blir viktigare och eliminerar gradvis de åsikter som skickas direkt. Om du vill sticka ut i den nisch du arbetar med, måste du investera i en stark närvaro i online-miljön, och för att vara en stark konkurrent i ett trångt digitalt utrymme behöver du en marknadsföringsstrategi. Digital marknadsföring har blivit ett av de mest effektiva sätten att nå nya kunder, och det beror på att ett stort antal människor använder Internet via telefoner.
Om du är bland dem som fortfarande inte ser behovet av att investera i marknadsföring på nätet, här är 10 skäl som kommer att övertyga dig om att det är ett absolut obligatoriskt steg.
1. Internet blir större och mer inflytelserikt
Nästan alla har en smartphone idag. Enligt statistiken spenderar årtusenden i genomsnitt 6 timmar om dagen på Internet, en trend som bara kommer att öka i framtiden.
Om du inte finns i online-miljön kan du vara säker på att ingen kommer att veta om dig! Företag som har investerat tillräckligt i digital marknadsföring har sett en exponentiell tillväxt av sitt varumärke, medan företag som inte har gjort det fortfarande kämpar för att hitta stabilitet.Internet överskuggar vanliga mediekanaler och traditionell marknadsföring i stil! Chanserna att skapa räckvidd och synlighet garanteras nästan med hjälp av online marknadsföring, vilket inte nödvändigtvis händer i fallet med traditionella marknadsföringsmetoder.
Potentiella kunder måste utvärdera produkter online och analysera priser och andra viktiga specifikationer innan de gör en beställning eller går in i din fysiska butik.Varje år kommer miljoner nya användare till internet. Vilket innebär att du alltid har en marknad för de varor eller tjänster du erbjuder. Din tävling njuter redan av fördelarna med att investera i digital marknadsföring, och om du inte anpassar dig och inte utnyttjar vad den har att erbjuda kommer du att förlora mycket.
2. Sociala Medier växer ständigt
Internets ”förstfödda” är utan tvekan sociala medier. Annonsering på sociala medier bör representera över 60% av hela din digitala marknadsföringsstrategi för ditt företag, om du vill öka exponeringen för ditt varumärke och dina produkter.Användare av sociala medier växer ut varje dag, även på kontinenter som släpar efter när det gäller teknikinförande. Även om någon inte behöver dina produkter eller tjänster idag, kan de behöva dem imorgon. Och potentiella kunder väljer ofta de produkter de har sett och blivit bekanta med på sociala medier. Om du inte kan nå dessa potentiella kunder kommer din konkurrens definitivt att göra det. Det är därför du måste använda sociala medier för att bygga din varumärkesidentitet och sedan skapa en effektiv social marknadsföringsstrategi.
3. Personlig varumärkesupplevelse
Det faktum att digital marknadsföring låter dig skapa konton på sociala plattformar och interagera med kunder, gynnar den personliga varumärkesupplevelsen. Du kan dra nytta av vad Artificial Intelligence erbjuder dig för att skicka personliga meddelanden till dina kunder. Om meddelandena är de rätta blir det väldigt enkelt för dig att förvandla målgruppen till lojala kunder som sedan blir varumärkets advokater.
4. Det finns inget bättre sätt att nå din målgrupp
Google, Twitter, YouTube och Facebook har oerhört många användare runt om i världen. Användare som är övertygade om att dessa plattformar kommer att ge dem den bästa shoppingupplevelsen. Googles algoritmer gör det möjligt för dem som letar efter en viss produkt eller ett specifikt varumärke att få de mest användbara lösningarna på de problem de har och de bästa svaren på deras frågor. Facebook å andra sidan ger användarna friheten att kontrollera innehållet de konsumerar och att införa deras smak och preferenser. Twitter och Instagram använder också kraftfulla algoritmer för att fästa rätt publiks uppmärksamhet på de produkter, tjänster eller budskap du måste förmedla.Digital marknadsföring skiljer sig från traditionella reklamkanaler, till exempel tv i första hand, vilket ofta stör fel publikgrupp med irrelevanta kampanjer. Människor hatar att bombas med information de inte behöver, vilket kan vara skadligt för ditt varumärke.
Å andra sidan är det inte ett smart investeringsalternativ att investera i en marknadsföringskampanj som når en ointresserad publik. Digital marknadsföring erbjuder möjligheten att bara spendera pengar på kampanjer som riktar sig till människor som verkligen är intresserade av vad du har att säga eller sälja.
En av de främsta anledningarna till att du bör börja investera i digital marknadsföring är alltså att det ger dig chansen att interagera med din målgrupp utan att oroa dig för att dina ansträngningar kommer att vara förgäves. Med traditionella marknadsföringsformer är det svårt att segmentera marknaden och du kan aldrig vara säker på om meddelandet når rätt publik. Digital marknadsföring låter dig investera mindre tid och pengar för att hitta rätt publik. Allt du behöver göra är att ha en väl organiserad kampanj och arbeta med specialister inom området för att få de resultat du drömmer om.
5. Realtid kontakt med kunder
Kunder kan kontakta dig och förvänta dig att få svar. Onlinemiljön gör att du kan prata med din publik, antingen på sociala nätverk eller på andra plattformar som möjliggör perfekt anslutning. På grund av internetens interaktiva karaktär har du tillgång till detaljerad information. Dina kunder kommer förmodligen att vara de mest kritiska målen och det är viktigt att lyssna på dem för att komma med en bättre produkt eller tjänst.
6. Högre avkastning, ROI
Digital marknadsföring har en mycket bättre avkastning jämfört med traditionella marknadsföringsformer. Dessutom ger det dig möjligheten att konkurrera med de bästa företagen, eftersom online erbjuder rättvis konkurrens. Du behöver inte investera miljoner kronor i reklamutgifter för att nå potentiella kunder. 80% av det konsumerade digitala innehållet är video. Enligt statistik kommer 85% av internetanvändarna att köpa en produkt efter att ha sett en video.
7. De största fördelarna med att investera i SEO
Om du har investerat i SEO-kurser online, antingen för dig eller för företagets anställda, förstår du verkligen vikten av att få så många organiska resultat som möjligt. Människor måste hitta din webbsajt på ett naturligt sätt så att du kan öka din SEO-rankning och stiga över konkurrensen. Och ett sätt att göra detta är att använda digital marknadsföring för att berätta för människor om din webbplats. Du kan till exempel använda en Facebook-sponsrad annons för att dra användare av sociala medier till din sida, varifrån du kan rikta dem vidare på webbplatsen.
8. Ökad trafik
Du kommer sannolikt att se en ökning av trafiken när du rankas i SERP. SEO-ansträngningar hjälper dig att dominera de första sidorna i sökmotorerna. Antag att du har en konverteringsfrekvens på 5%. Ytterligare 1000 besökare på webbplatsen kan leda till en betydande ökning av intäkterna. SEO låter dig rikta in rätt publik så att du får en ökad organisk trafik.
9. Dess täckning är omedelbar
Du behöver inte många förklaringar i detta avseende: digital marknadsföring eliminerar alla mellanhänder, så affärskontakten kan bli omedelbar. Potentiella kunder är online, liksom dina produkter; du kan interagera fritt med kunder och de har möjlighet att interagera omedelbart med dina produkter. Allt händer på samma plattform så att du kan sälja dina produkter snabbare.
Å andra sidan kan du ta reda på om en viss strategi för digital marknadsföring fungerar eller inte, inom en månad efter att du använt den, till skillnad från traditionella marknadsföringsstrategier, vilket begränsar dina chanser att utvärdera resultat.
Du kommer att se vilka som är framgångsrika kampanjer och vilka som behöver förbättras. Att ha sådana uppgifter ger dig information om de områden som du behöver fokusera dig på. Du kan också få realtid rapporter som låter dig vidta åtgärder baserat på den data som samlats in efter kampanjerna.
10. Dra nytta av mobilanvändandet
Människor konsumerar mer information via mobiltelefoner. Stora skärmar, som de på TV-apparater och stationära datorer, är föråldrade snabbare än du tror. För att nå mobilanvändare behöver du marknadsföringsmeddelanden som är utformade speciellt för små enheter. Och här slår online marknadsföring utan tvekan traditionell reklam. Om du fram till nyligen inte kunde göra mycket med digital marknadsföring på grund av täckning, har saker och ting förändrats under det senaste decenniet, särskilt eftersom alla nu har en telefon som de kan använda för att komma åt internet. Geografiskt avstånd var ett av de största hindren för utvecklingen av små och medelstora företag, men detta är inte längre giltigt nu på grund av Internetens kraft. När du ställer in din webbplats kommer den att fungera som en online showcase, vilket ger dig chansen att nå kunder som inte nödvändigtvis befinner sig i samma geografiska område.
Slutsats
Vi har konstaterat att marknadsföring på nätet dominerar allt när det gäller att öka din synlighet, både online och offline. Det är ett kraftfullt verktyg som du kan använda när du vill nå målgruppen och skicka personliga annonser till varje demografisk grupp. Det är uppenbart att ditt företag behöver en liten boost från online marknadsföring för att få betydande relevans på den mycket konkurrensutsatta globala marknaden.
Det finns många fördelar med att investera i digital marknadsföring. Du når inte de önskade intäkterna om du inte arbetar med specialister inom digital marknadsföring. Gör en noggrann undersökning, för du vill verkligen inte att dina hårt förvärvade pengar ska slösas bort.
Boka ett kostnadsfritt möte med oss om du behöver råd, tips eller hjälp med digital marknadsföring för ditt företag.