Även om det finns många element inblandade i en framgångsrik Google Ads -kampanj, spelar ditt annonsinnehåll en viktig roll för att påverka konsumenterna att klicka och fortsätta att köpa.
Innan du skapar din nästa kampanj, använd dessa hack för att förbättra annonstexten för större konverteringar:
1. Prata direkt med din målgrupp
Ett av de bästa sätten att komma i kontakt med din målgrupp är att prata direkt med dem med ett specifikt språk som tillgodoser deras behov och utmaningar. Genom att använda pronomen som ”du” och ”din” i din annonstext kan du få din publik att känna sig som en del av konversationen. Genom att lägga till innehåll som talar till deras främsta utmaningar hjälper du till att skapa en anslutning till användaren som motiverar dem att klicka på annonsen.
Målet med din annons är att erbjuda en lösning på publikens mest betydande utmaningar eller tillgodose ett behov. Därför bör du använda direkt språk för att berätta exakt hur dina varor eller tjänster hjälper till att fylla det behovet eller hantera den utmaningen. Som exempel kan du ange ”Boka din plats nu” eller ”Du kan börja må bättre nu” för att visa hur dina produkter eller tjänster kan direkt påverka konsumenten.
2. Överväg att ställa en fråga
Att använda frågor om dina Google Ads är ett underbart sätt att väcka konsumentens uppmärksamhet och ansluta till varandra. När det gäller rubriker för reklam är en fråga mycket mer interaktiv än ett uttalande och kan gå långt för att få användaren att klicka på annonsen för att ta reda på vad ditt varumärke erbjuder. Denna taktik är särskilt fördelaktig för annonskampanjer som riktar sig till toppen av tratten och syftar till att bygga upp varumärkesmedvetenhet.
3. Skapa en känsla av brådska
Många potentiella kunder tar sig tid att undersöka och jämföra produkter och priser innan de fattar ett köpbeslut. Det gör det lite knepigt när det gäller Google Ads-konverteringar. Om du vill att fler kunder ska konvertera på plats måste du förmedla en känsla av brådska som tilltalar deras rädsla för att missa. I själva verket indikerar en forskningsstudie att även om du lägger till en liten känsla av brådska i din annonstext kan det öka produktintäkterna med 27%.
Det finns några metoder du kan skapa denna känsla av brådska i din annonstext. En metod är att marknadsföra en begränsad mängd eller ett förestående utgångsdatum för en viss kampanj. Detta ger en tidsfrist i kundens sinne som hjälper till att skapa en rädsla för att missa och bjuda in dem att agera snarare än senare. Till exempel kan ett prospekt vara mer benägen att omedelbart agera på en rabatt på 40 procent som slutar i morgon än ett fynd som inte har något utgångsdatum.
4. Fortsätt lokalt med din Ads-copy
De som vill hitta lokala märken skriver olika frågor i sökmotorerna för att hitta det de söker efter. Även om du inte kan påverka hur dessa användare söker efter produkter kan du reagera på deras aktiviteter genom att använda Ad-copy som belyser hyperlokala sökfraser.
För att dra nytta av lokal trafik, vill du använda platskvalificeringar för ditt annonsinnehåll. Du kan till och med arbeta med platskvalificeringar till den förstorade rubriken i dina annonser. Detta kan hjälpa dig att locka fler lokala besökare till din organisation.
5. Använd specifika (och verifierbara) tal
Folk älskar siffror, men bara om de är verifierbara. Som ett exempel, medan ett prospekt kanske inte känner att en restaurang är ”världsberömd” eller en film är ”årets #1-film”, svarar de på exakta siffror och siffror som är korrekta och kan verifieras. Även om ”världens största” inte kan bekräftas, kan ”98,5% satisfaction rate”. Ju mer specifika och exakta dina siffror, desto mer sannolikt är det att du lockar din målgrupp.
Vi har redan diskuterat hur de bästa rubrikerna är extremt specifika. Ett av de bästa sätten att säkerställa att din rubrik är specifik är att lägga till exakta belopp. Individer är mer benägna att tro på specifika siffror än de som rundades upp. Du kan använda siffror för att visa kundproportioner, statistik, kostnader eller till och med kvantitet för att skapa en punkt om dina tjänster eller produkter.
6. Ha en tydlig uppmaning (CTA)
Det är ingen hemlighet att många som är online idag är något distraherade. Tänk på hur många gånger om dagen du har flera webbläsarflikar tillgängliga eller hur många gånger du slutar titta på kattvideo efter kattvideo på YouTube när du faktiskt började med en enkel Googlesökning efter någonting arbetsrelaterat. Det är lätt för människor att bli distraherade på world wide web, och detta utgör en utmaning för varumärken som försöker nå sin målgrupp via Googleannonser. Om du vill få människor att koncentrera sig på dina annonser tillräckligt länge för att klicka, måste du använda ett tydligt språk som berättar vad du vill att de ska göra.
Vi har redan pratat lite om att använda specifika ord och siffror för att främja konverteringar. Men hur är det med handlingsinriktade fraser och ord? Det är här din CTA spelar in. Om du vill uppmärksamma din aktiva online publik måste du använda sökord som talar direkt till kundens behov.
Välj noga ord till din uppmaning som leder läsaren till ett annat steg, till exempel ”registrera dig” eller ”registrera”. För bästa resultat, kombinera dessa nyckelord med nyckelord (”Registrera dig för Team-Building Workshop”); kampanjer (”Spara 40% när du registrerar dig nu”); eller formuleringar som skapar en känsla av brådska (”Registrera dig idag innan det är för sent!”).
7. Testa din Ads -copy
Även om testning av din annonstext kanske inte precis kvalificerar sig som ett ”hack”, är det en mycket viktig del för att förbättra dina Ads konverteringar. Med tiden förändras saker och ting och du måste ligga före dessa förändringar om du vill få ut så mycket som möjligt av dina Ads kampanjer. Oavsett om din avsedda målgrupp har ändrats eller om Google har gjort några ändringar i annons formateringen kan du hålla din annonstext levande genom att testa för att avgöra vad som fungerar och vad som inte fungerar.
Ett av de enklaste sätten att börja testning av Ads-copy är att köra två annonser med exakt samma insats men olika texter. Vänta en stund för att dina annonser ska få klick och konverteringar, och bedöm sedan resultatet för varje annons. Du kan testa rubriker, annonstexter och till och med erbjudanden för att avgöra vilka som har högsta konverteringsfrekvens bland din publik. Så snart du har bestämt vilka funktioner, justera din annons innehållsstrategi för att inkludera dessa konverteringshöjande annonselement.
Här kan du läsa mer om Google Ads
Känns det krångligt att ha koll på alla bitar när det gäller annonsering? Vi hjälper er gärna!
Fyll i kontaktformuläret så kontaktar vi dig.