Att marknadsföra produkter eller tjänster – 5 effektiva strategier
Digital marknadsföring
Internet är full av effektiva marknadsföringsstrategier för marknadsföringen en produkt eller tjänst till potentiella kunde. En bra marknadsföringsstrategi måste riktas till rätt målgrupp i rätt tillfälle eller tidpunkt.
Genom att marknadsföra en produkt eller tjänst, en verksamhet som marknadsför produkten kommer att genomföra en rad olika insatser för att locka så många potentiella köpare som möjligt.
Hur marknadsför jag produkter eller tjänster?
Att använda Internet för marknadsföringen av produkter eller tjänster är ett av de mest effektiva sätten att locka potentiella eller intresserade kunder till dig.
I den här artikeln presenterar vi de mest effektiva metoderna för att marknadsföra en produkt eller tjänst genom online marknadsföring.
Alltför ofta fokuserar varumärken uteslutande på att locka så många nya kunder som möjligt. Förvärvskostnaderna läggs dock samman och om kunder bara köper en produkt och inte återvänder till webbplatsen för andra inköp blir dessa kundförvärvskostnader höga.
Därför vill du i en marknadsföringskampanj fokusera på att:
- Öka det genomsnittliga ordervärdet.
- Öka antalet beställningar per kund.
- Öka antalet nya kunder.
5 idéer för att marknadsföra en produkt:
- Införande av ett lojalitetsprogram.
- Implementering av en ominriktningskampanj via e-postmarknadsföring.
- Användning av rabattkuponger som skickas till kunder via SMS eller e-post.
- Implementering av ett system baserat på månadsabonnemang.
- Betalda kampanjer via Google och Sociala medier
Därefter kommer vi inte att gå för mycket i detalj, men vi satte oss för att ge dig ett nytt perspektiv för att marknadsföra de produkter du säljer online. Så, låt oss beskriva lite de fem strategierna för att marknadsföra produkterna i din affärs onlinebutik.
1. Skapa Kundlojalitet genom ett lojalitetsprogram:
Det är uppenbart att när en kund gör ett andra köp behöver du inte betala förvärvkostnaden för kund och han kan rekommendera verksamheten till sina vänner.
Upprepade köp kommer dock inte gratis. Du måste också investera strategiskt i rätt områden.Införandet av ett kampanj för ett lojalitetsprogram kan övertyga dem att bli lojala kunder i ditt företag.
Till exempel kan en webbutik införa en medlemskampanj där kunden har möjligheten att registrera och prenumerera till nyhetsbrev och få senaste nyheter samt eventuell medlemsrabatt på 5-10% på alla artiklar, exklusiva produkter och till och med gratis retur på alla beställningar.
Lojalitetsprogram kan också vara obetalda och kan använda ett poängsystem, där ett visst antal poäng erbjuder kunder olika belöningar eller till och med rabatter på framtida beställningar.
Dessa lojalitetsprogram är effektiva som marknadsföringstekniker eftersom de ger kunderna en anledning att återvända till ditt företags webbutik.
2. Att rikta in kunder via e-postmarknadsföring:
E-postmarknadsföring är en möjlighet som många nätbutiker i början av vägen saknar.E-postmarknadsföring är den perfekta kanalen där marknadsföring strategier av produkter kan implementeras vilket kan generera i upprepade köp.
Email-marknadsföringskampanjen konfigureras redan vid första beställningen som görs på webbsidan eller varför inte i den fysiska butiken. Det första e-postmeddelandet kan skickas automatiskt 15 eller 30 dagar efter den första beställningen om de inte har gjort det andra köp under tiden.
Med dessa e-postmeddelanden kan du erbjuda 10% rabatt, gratis leverans eller till och med kampanjkoder med betydligt högre rabatter (15% – 25%).
3. SMS-marknadsföringskampanjer – rabattkuponger som skickas till kunder via SMS:
Så länge du har bra och riktiga erbjudanden kan du hålla kontakten med tidigare kunder via SMS.
Genom SMS-marknadsföringskampanjer kan du meddela lanseringen av en ny produkt på webbplatsen till kunder som tidigare har köpt liknande produkter eller till och med erbjuda de olika kampanjkoder i samband med lagliga helgdagar och/eller deras födelsedagar.
4. Månadsabonnemang för kundlojalitet:
Att erbjuda ett sätt att prenumerera, positionerars produkterna eller tjänsterna som väsentliga element i vardagen.
Att bygga en prenumerationsmodell kräver dock mer arbete men den här metoden är extremt effektiv för att säkerställa återkommande intäkter.
Inom en sådan prenumeration kan du erbjuda ett paket med ”x” månadsartiklar, som kommer extra med gratis leverans till kunden.
Du bör också ge kunderna möjlighet att välja sina egna prenumerationspaket från ett brett urval av produkter (ett slags paket).
5. Facebook-annonser / Google Ads:
När det gäller Facebook-annonser och Google Ads har nätbutiker många möjligheter när det gäller att skapa en digitala strategier.
En traditionell väg är att betala för kampanjer till Facebook, Instagram (eller till och med Pinterest) och Google, så att de visar annonser med dina produkter för potentiella kunder. Med hjälp av dessa kampanjer kam man rikta sig till olika målgrupper samt möta de i olika stadier i deras köpresan.
Här finns väldigt många möjligheter att marknadsföra sig på. Allt från att bygga en bred och stark varumärkeskännedom till inriktningar till specifika målgrupper som matchar just din ”Ideal Customer profile”.
En relativt ny och intressant väg kan vara Influencer Marketing – samarbete och partnerskap med influenser som följs på Facebook, Instagram eller YouTube av den publik som dina produkter riktar sig till. Oftast värt att testa.
Vi rekommenderar att du arbetar med en webbyrå eller digitalbyrå för annonsering på Google och Sociala Medier eller för innehåll och influenser marketing. Deras expertis och erfarenhet hjälper dig att spara pengar och nå en högre ROI (return on investment) eller ROAS (return on Ad spent)
Hoppas att den här artikeln har hjälpt dig att förstå hur du kan marknadsföra dina produkter eller tjänster till nya kunder, hur du behåller dem och hur du kan öka dina intäkter online.
Om du har frågor eller behöver hjälp, ta en titt på tjänsterna vi erbjuder och kontakta oss!