SEM = SEA + SEO
SEM (Search Engine Marketing) innebär digital marknadsföring på sökmotorer så som Google, Bing osv. Dessa insatser kan delas på två olika områden:
SEA – Search Engine Advertising
Sökmotor annonsering handlar om betalda riktade annonser med hjälp av t.ex. Google Ads. Detta ger dig möjligheten att bygga annonskampanjer specifikt riktade till rätt målgrupp med rätt budskap och rätt tillfälle vilket höjer sannolikheten till försäljning och merförsäljning.
SEO – Search Engine Optimization
Sökmotoroptimering innebär en rad olika metoder och tekniker för att få webbsidan att synas organiskt (utan betaldannonsering) så högt upp som möjligt bland resultaten vid Google sök. Optimeringsarbetet omfattar både tekniska och innehåll aspekten. Vid webbsidobyggandet där webbsidan ska följa en rad olika krav så som Laddnings hastighet, Responsivitet (anpassningsförmågan för desktop och mobila enheter), Tillgänglighet osv.
Innehållsoptimering handlar om att se till att bilder och video är i rätt format och storlek anpassad för webb samt all text är byggt med specifika nyckelord och är hög relevant för målgrupp.