De grundläggande visuella elementen i ett varumärke: logotyp, visitkort, interna dokument, broschyrer, webbplats, reklammaterial – allt detta utgör vad marknadsförare kallar ett varumärkes visuella identitet.
Budskapet som varumärket förmedlar genom de visuella elementen bör vara lätt att identifiera, minnesvärt och ha en personlighet som kommer att väcka publikens långsiktiga intresse.Genom en väldesignad visuell identitet kan ett varumärke vinna en publik som är bombad med information och alltid på språng. Vad ett varumärke uttrycker genom visuell identitet bör stimulera och inspirera en oförutsägbar generation som är så svår att imponera på.
Visuell identitet: komposition
Symboler, former, bilder, färger är några av de element som uttrycker varumärkets visuella unikhet. Människor tenderar att bilda sig en uppfattning om vem du är och vad du kan göra innan de hör vad du har att säga. Förmodligen därav ordet: ”Kärlek vid första anblicken” … Att odla varumärkets karaktär och personlighet kompletterar kappan som du klädde ditt varumärke med – en välkonstruerad visuell identitet.
Och om tiden sätter sitt prägel på våra ansikten så gör det på varumärket också. Då och då behöver all visuell identitet en estetisk operation. Detta förstods av de stora varumärkena, som har överlevt i årtionden och lärt oss en lektion i överlevnad i varumärket.
Här är några ”look-förändringar” som några av de mest kända varumärkena i världen har känt.
En lektion i den visuella identiteten hos välbevarade varumärken över tiden: