« Blogg hem

Google AdWords Tänk på innan du startar din kampanj

3 augusti 2021 | Digital marknadsföring

Jag antar att du läser den här artikeln eftersom du funderar på att starta en Google AdWords -kampanj och vill veta allt om detta ämne.
Kanske är du skeptisk till att annonsera på det här sättet, eller kanske är du osäker på var du ska börja, men en sak är klar: du vill veta hur du kan skapa en framgångsrik kampanj. Då är du på rätt ställe.

Sökmotormarknadsföring kan vara ett bra sätt att göra ditt företag mer lönsamt och förbättra din varumärkesmedvetenhet.

Annonsering via kanaler som Google AdWords kan vara mer effektiv än allmän annonsplacering på andra kanaler eller medier, eftersom dina annonser kan skräddarsys för att visa exakt för personer som redan har uttryckt intresse eller avsikt. Att köpa produkter eller tjänster av samma typ eller liknande dem som erbjuds av ditt företag. Vilket innebär att annonser kan visas för potentiella kunder som redan är öppna för nya utsikter och mer benägna att köpa än någon som ser din annons i en tidning, i brevlådan i form av ett reklamblad eller till och med riktad annonsering på sociala medier.

Om du funderar på att starta en Google AdWords -kampanj är det en bra idé att se till att denna marknadsföringskampanj för sökmotorer är utformad för att uppfylla dina affärsmål eller ROI (avkastning på investeringen).

Här är 10 av de bästa frågorna du bör ställa dig själv innan du startar en Google AdWords- kampanj

Här är 10 av de bästa frågorna du bör ställa dig själv (eller en marknadsföringskonsult du arbetar med) innan du gör en annons och särskilt innan du startar en Google AdWords- kampanj.

Med svaret på dessa frågor kommer du att ha extremt tydliga kampanjmål och också en uppfattning om vad du kan förvänta dig av denna process.

Med svaren på frågorna nedan kommer du eller din marknadsföringskonsult kunna bygga en utmärkt annons, med större sannolikhet att få klick och konverteringar.

Här är guldlistan för dem som analyserar och skapar sökmarknadsföringskampanjer:

1. Vilken är kampanjens målgrupp?

  • Vilka är dom?
  • Hur gamla är de?
  • Var kommer de ifrån?
  •  Vad gör de?
  • Vad exakt letar du efter i en produkt eller tjänst som liknar den du erbjuder?
  • Hur väl känner de dig?
  • Hur och var ska man titta?
  • Hur ger det trovärdighet?
  • Vilken budget har de för att köpa den produkt eller tjänst du erbjuder?
  • Vilka önskningar och behov har de?
  • Hur kan din produkt eller tjänst förändra deras dag, liv eller verksamhet?

2. Vad exakt är din målgrupp ute efter?

  • Du måste börja tänka som en kund för att få tydliga svar på några frågor.
  • Letar din målgrupp efter det du har att erbjuda?
  • Vilka ord använder de när de letar efter den produkt eller tjänst som erbjuds?
  • Vad letar de efter när de söker?
  • Vilka andra fraser kan de använda för att hitta din produkt eller tjänst?
  • Vad skulle de kunna skriva på Google för att hitta konkurrenternas liknande produkt eller tjänst?

 
Om du till exempel har ett mycket bra erbjudande på en kaffemaskin som du vill marknadsföra, är det möjligt för dina potentiella kunder att använda termen ”kaffemaskin” eller ”espressomaskin”? Letar de efter varumärken? Letar de efter vissa funktioner? Och – extremt viktigt – vad är avsikten bakom deras sökning? Vill de köpa något? Vill de lösa ett problem de har med den enheten? Vill de läsa kundrecensioner eller jämföra priser? Vill de hitta bruksanvisningar?

3. Vad är ditt erbjudande?

  • Vilket erbjudande ger du?
  • Löser ditt erbjudande ett problem? Vilket och på vilket sätt?
  • Vad är unikt med ditt erbjudande?
  • Vad gör det oemotståndligt?
  • Vilka är de unika säljpunkterna i ditt erbjudande?
  • Hur konsumeras erbjudandet?
  • Vad skulle få människor att köpa nu det du erbjuder?
  • Vad är skillnaden mellan ditt och konkurrenternas erbjudanden?

4. Vad vill du uppnå med din Google AdWords -kampanj?

Detta är en integrerad del av kampanjens utvecklingsprocess. Det hjälper dig att skapa annonsens struktur, kampanjens kalender och är en viktig del för att mäta framgången för en kampanj. Annonseringskampanjer har i allmänhet ett antal resultat, men för var och en av kampanjerna måste det finnas ett förbestämt mål som ska följas upp.
 
Dessa mål kan vara:

  • Attrahera mer trafik till webbplatsen;
  • Var mer uppmärksam på dina artiklar;
  • Ökad exponering och räckvidd;
  • Öka antalet delningar på sociala medier;
  • Generera nya leads;
  • Ökad försäljning;
  • Ett större antal kunder i den fysiska butiken;
  • Bygga en retargeting -kampanj;
  • Mer information om kunder;
  • En specifik åtgärd på webbplatsen;
  • Öka varumärkeskännedom på marknaden;
  • Information och utbildning;
  • Placera varumärket och framför konkurrenter.
  • Mm, mm

5. Vad vill du att dina kunder ska göra?

Vad skulle du vilja att en potentiell kund skulle göra när de ser din annons?

  • Att köpa något
  • Att registrera sig för något
  • Att fylla i en undersökning eller formulär
  • Att begära en demo eller bli uppringd
  • Att kontakta dig
  • Att ringa dig
  • Komma in i din fysiska butik
  • Att följa dig på sociala nätverk
  • Att läsa något
  • För att ta reda på eller lära sig något nytt
  • Dela ett inlägg.

Svaret på dessa frågor är mycket viktigt för att vara säker på att du har en tydlig och koncis ”Call to Action” uppmaning på din landningssida.

6. Hur kommer du att få dina potentiella kunder att agera?

Det finns flera sätt att få människor att göra något, klicka på en annons och sedan få dem att slutföra önskad åtgärd på målsidan. Den exakta metoden kommer att vara specifik för ditt företag, erbjudande eller önskat resultat.
 
Bland de få idéer du kan tillämpa är:

  • Få processen att verka snabb och enkel – till exempel ”ansök online på mindre än 2 minuter.”
  • Lyft upp sällsyntheten med en deadline, begränsat lager eller ett stoppur.
  • Se till att du har en mycket tydlig och resultatinriktad uppmaning till handling.
  • Ha en särskild oemotståndlig rabatt.
  • Ha en kort, enkel och praktisk landningssida.

7. Vad gör dina konkurrenter?

  • Annonserar dina kända konkurrenter?
  • Vad och hur exakt marknadsför de sina tjänster eller produkter?
  • Vilka sökord använder de?
  • Vilka är deras målgrupp?
  • Hur når de sina potentiella kunder?

 När du analyserar konkurrenters annonser måste du fråga dig själv:

  • Vad gör de bra?
  • Vad gör de inte bra?
  • Vad kan du göra bättre eller annorlunda för att sticka ut?

8. Vilken budget har du för AdWords?

Din budget bör alltid bestämmas innan du startar en Google AdWords -kampanj. Du bör ha en tydlig plan för utgifter och mål för varje AdWords -kampanj.

Om den här kampanjen visar sig framgångsrik kan din budget alltid justeras för att maximera dina resultat.

En framgångsrik kampanj har en konverteringsfrekvens på över 4% (konverteringen är det önskade resultatet av en kampanj: lead, prenumeration, köp, etc.).

Målriktad sökordstävling och CPC för sökordens kostnad per klick avgör också hur mycket du behöver spendera för att få det svar du vill ha från en kampanj. Att veta kostnaden per lead och kostnaden för att generera en kund kommer också att vara mycket användbart för att fastställa budgeten. Till exempel, om du redan vet att det kostar dig cirka 100 kronor att få en kund och du har satt ditt mål för din AdWords -kampanj till 100 nya kunder, men du tilldelar en budget på endast 1500 kronor, är det ganska troligt att detta kampanjen inte kan få önskat resultat.

9. Hur lång är kampanjen?

Liksom budgeten måste kampanjens varaktighet också bestämmas innan en Google AdWords -kampanj startas. Kampanjens varaktighet måste vara tillräckligt lång för att få tid att förmedla budskapet och få de resultat du vill ha.

10.    Vilka är de riktade fraserna och sökord, förväntad sökvolym och uppskattad CPC?

Med hjälp av verktyg som KeywordSpy, Keyword Discovery, Google AdWords, Google Keyword Planner, SEMRush, etc., kan du få en uppfattning om de riktade fraserna som dina konkurrenter använder, vid den förväntade månatliga sökvolymen (potentiellt antal personer som se annonsen) annonsen som dina konkurrenter använder och den ungefärliga kostnaden per klick (CPC) för de riktade sökorden och fraserna.
 
Detta är ett extremt viktigt steg, eftersom verkligt populära fraser och sökord kommer att ha en högre kostnad per klick, vilket i hög grad kan påverka framgången för din kampanj. Om du riktar in sökord med en kostnad per klick på 4 kronor och din dagliga budget är cirka 50 kronor, visas din annons inte längre när maxbudgeten har uppnåtts och ditt potentiella resultat är begränsat till högst 1 lead per dag (förutsatt att en omvandlingsfrekvens är mindre än 10%). Det är inte perfekt om kampanjens mål är 100 leads på 30 dagar.
 
Nu när du har allt klart om planen och målen för kampanjen kan du skapa och lansera utmärkta annonseringsalternativ. När kampanjen väl är igång kommer du att kunna spåra vilka sökord och annonser som fungerar bäst och du kan optimera den så att du får ännu bättre resultat.


Läs gärna också om:
5 supereffektiva strategier att marknadsföra produkter och tjänster
eller
10 anledningar att investera i Digital Marknadsföring

Vi står till ditt förfogande om du behöver hjälp eller rådgivning eller, varför inte, för att bygga och implementera digitala strategier exakt för dina behov och mål.

Låt oss ta ett möte och se hur Imperativ media kan hjälpa er

Florin Gainar, Digital marknadsförare och Projektledare @imperativmedia

 

Offertförfrågan KONTAKTA OSS