Digital marknadsföring förändras och utvecklas alltid, men 2022 kommer sannolikt att innehålla vissa förändringar. Företag och varumärken måste inte bara planera för framtiden för digital marknadsföring utan vara beredda att dra nytta av den.
Här är några digitala marknadsföringstrender att hålla ett öga på under 2022. Använd dem till din fördel.
Digital marknadsföring utmanas av integritet
Digitala annonser är starkt beroende av data för att automatiskt optimera. Nya integritetsbestämmelser som iOS-uppdateringen och väntande borttagning av cookies har minskat mängden data som används inom artificiell intelligens. Marknadsförare bör bedöma vilken inverkan detta kommer att ha på deras annonsering och vara proaktiva.
Den digitala marknadsföringen blir mer och mer strategisk
Eftersom automatisering, artificiell intelligens och maskininlärning tar bort mycket av det knorrande arbetet med digital marknadsföring, måste marknadsförare bli mer strategiska. Marknadsförare måste tänka mer strategiskt för att fokusera på vad som verkligen driver deras affärstillväxt.
Ge rätt upplevelser är det nya sättet att attrahera
I takt med att reklamlandskapet blir mer bullriga blir förtjänade media och mun till mun viktigare att slå igenom. Marknadsförare bör fokusera på att skapa upplevelser i varje skede av sin interaktion med kunder för att få ”mun till mun” spridning på sociala medier.
Webbsidor – snabbare och responsiva
Webbplatstrafiken är överväldigande mobil. Men de flesta webbplatser är fortfarande inte helt mobiloptimerade. Marknadsförare måste se till att deras webbplats är hastighets- och mobiloptimerad.
Allt är AI och algoritmdrivet
Sociala medier flöde, displayannonser, sociala medier annonsering, sökmotoroptimering och till och med e-post blir mer och mer algoritmstyrda. Algoritmerna optimeras för samma grundläggande sak: användarupplevelsen.
Du måste bli relevant och ge en användarupplevelse som kunderna vill ha annars blir ditt innehåll mindre synligt.
Meta finns överallt
Facebook satsar stort på Metaverse, som är en term för virtuella och augmented reality. Detta är en stor satsning på webbens framtid. Marknadsförare bör anta att Facebook kommer att fortsätta att dominera i framtiden och vara en viktig kanal i deras marknadsföring.
Multi-channel marknadsföring
Man har börjat förstå att det inte längre räcker att kommunicera på en enda kanal, utan det måste finnas en mångfald av marknadsföringskanaler: Pinterest, YouTube, LinkedIN, bloggare, influencers, Facebook osv.
Det är viktigt att titta på var kunden befinner sig men oftast Less is more. Många företag är för tunn spridda över för många kanaler. Smarta företag fokuserar på att dominera några kanaler där deras kunder verkligen finns och är engagerade.
Marknadsförare bör bli mer fokuserade och sträva efter att göra färre saker men i högre kvalitet.
Vi på Imperativ Media önskar er ett fantastiskt år 2022!